top of page
  • Writer's pictureBahaa Awaad

ثلاثية للغد

_____________________________


- نهاية -

ابتدا يطمئن لبكرة .. الغد بقا زي صديق زياراته ممكن تبقى مبهجة .. ما بقيتش الاسئلة بتتزاحم في عقله مع بدايات كل صباح .. و بقا المساء بيحمل معاه دايما شعور براحة زي الخدر .. تعب في الجسم مع راحة في العقل .. ما امتع مشاهدة فيلم سينما ثم الاستغراق في النوم .. ما بقاش محتاج منبه علشان يصحى .. ما بقاش يهتم بالانطباعات النسائية .. فلتستتقل دمه كل نساء العالم .. مش مهم .. و لا تفرق .. اسئلة الضمير بقت سهلة .. و الاسهل بقا النسيان .. كل انواع النسيان ..

ادرك انه اخيرا .. بدأ يعجز .


- نوستالجيا -

بيحط قايمة بكل الحاجات اللي ح يحن ليها لما يجي بكرة .. بيعاهد النفس على انه يحن لحاجات معينة .. يجبرها على الحنين .. قرار و اختيار .. ما اثمن الحنين و ما اغلاه .. و سيندم اشد الندم .. كل انسان يبدد حنينه بعفوية .. بيحط قايمة و جدول و خطة .. ح يحن لكذا و كذا و كذا .. للمكان الفلاني .. و الانسان الفلاني .. ح ينصح كل اصدقائه انهم يجهزوا حنينهم و اشتياقهم و يدربوا النفس عليه .. ياخدوا منه رصيد كافي .. بارد بكرة كمكان جدا .. فليجهز الانسان .. و ليستعد .


- يقين -

أهم رواياته .. مش ح تقع عليها عين انسان غيره .. ح يحط اسماء غير الاسماء .. و يغير في الاماكن و التفاصيل .. يحكم السرد و العقدة و البداية و النهاية .. و كأن فعلا ممكن الناس تقراها .. و من البداية للنهاية واضح قدامه الشرط الاساسي .. علشان تستحق الرواية فعلا انها تكون العمل الأهم في حياته .. لازم قدرها يكون انها تبتدي و تنتهي بس على الورق .. انها تشيل ارهاق البوح .. من غير راحة الاعلان .. ان تضن بيها الروح على العالم .. ان تحتفل النفس لوحدها من غير شريك .. و الكتابة بتوصل اخيرا .. لكلمة : تمت .



6 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Post: Blog2_Post
bottom of page